Als onderwijskundige werk ik al ruim tien jaar aan het combineren van digitale en niet-digitale leermiddelen om de beste leerresultaten te halen; voor diverse werkgevers en tegenwoordig als zelfstandig adviseur bij HOP learning.
Voor BAM Infra Nederland ontwikkelde ik een e-learning module over klantgericht werken. De kwaliteit van samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer wordt steeds belangrijker in de bouw. Dit wordt in kaart gebracht aan de hand van een prestatiemeting; een vragenlijst waarmee niet de contractuele prestaties, maar houding en gedrag worden gemeten. De e-learning module heeft als doel werkvoorbereiders, projectmanagers en uitvoerders bewust en bekwaam te maken met de indicatoren van deze prestatiemeting.
Als adviseur educatieve technologie adviseerde ik uitgeverij ThiemeMeulenhoff over de ontwikkeling van digitaal leermateriaal voor primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs. Daarnaast was ik productontwikkelaar van de educatieve app Schooltas en gaf ik regelmatig workshops creatief innoveren aan de productmanagers van de uitgeverij en aan docententeams.
Bij Kennisnet heb ik de fijne kneepjes van projectmanagement geleerd, gecombineerd met een didactische adviesrol in projecten over o.a. adaptieve leersystemen, cloud computing en ict-bekwaamheid van docenten. Als projectmanager ict en onderwijs werkte ik nauw samen met scholen die nieuwe technologieën toepasten om hun onderwijs op een leerling-gestuurde manier in te richten.
Op de Erasmus Universiteit, bij onderwijs- en onderzoeksbureau Risbo, werkte ik als onderwijsadviseur o.a. aan training van docenten in het gebruik van Blackboard, het ontwikkelen van een peer review systeem voor bedrijfskunde studenten samen met de universiteit van North Carolina, en het ontwerpen van een e-learning module Nederlands voor studenten van de rechtenfaculteit.
Mijn hart voor digitaal leren begon te kloppen in mijn eerste baan als projectmanager competentiemanagement voor de Veiligheidsregio Rotterdam waar ik, na mijn studie Toegepaste Onderwijskunde, een certificeringstraject voor crisisfunctionarissen heb opgezet. In deze rol heb ik niet alleen de didactische fundering voor competentiegericht leren en werken ontworpen, maar ook een digitaal bekwaamheidsportfolio ontwikkeld.